SZC logo

Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum

OM kód: 203054/002 | 7030 Paks, Iskola u. 7.

Intézmény logo

Tolna Vármegyei SZC I. István Szakképző Iskola

HírekKözérdekű adatok
Széchenyi 2020

Hírek

2025. máj. 28.


TMSZC Kommunikáció

    Diákötletekből valóság – lezajlott az UNICEF Magyarország „Rajtad áll a jövőd!” programjának országos döntője

    Budapest, 2025.05.28. – Fenntarthatóság és közösségépítés – ezekben a témákban valósítottak meg példaértékű kezdeményezéseket azok a szakképzésben tanuló fiatalok, akik részt vettek az UNICEF Magyarország Rajtad áll a jövőd! programjának döntőjén.

    Diákötletekből valóság – lezajlott az UNICEF Magyarország „Rajtad áll a jövőd!” programjának országos döntője

    A záróeseményen bemutatták saját projektjüket, amellyel biztonságosabbá, otthonosabbá vagy természetközelibbé tették iskolai környezetüket. Az országos találkozón a legjobbak közül is a legkiemelkedőbbek kaptak díjat: a Tolna Vármegyei SZC I. István Szakképző Iskolából és a Gyulai SZC Harruckern János Technikum, Szakképző Iskola és Kollégiumból érkezett csapatok képviselhetik Magyarországot az UNICEF nemzetközi találkozóján, míg a Békéscsabai SZC Kós Károly Technikum és Szakképző Iskola diákjainak csapata külön díjban részesült.

    A Rajtad áll a jövőd! program célja, hogy a fiatalokat aktív közösségi szereplőként erősítse meg lehetőséget adva számukra, hogy helyi problémákra keressenek megoldásokat, és saját közösségeik aktív alakítóivá váljanak. A kezdeményezés négy alappillérei a lelki egészség, a gyermekjogok, a környezetvédelem és az oktatás. 2022 óta közel 700 diák vett részt a program problémafeltáró workshopjain, amelyeken több mint 3500 fejlesztési ötletet és javaslatot fogalmaztak meg a diákok saját iskolai környezetük barátságosabbá tételére. A fiatalok által azonosított problémák és javaslatok egyértelműen rámutatnak arra, hogy az oktatási rendszer fejlesztése átfogó és rendszerszintű megközelítést igényel. Az alapvető szükségletek, például a megfelelő infrastruktúra, higiénia és eszközök biztosítása elengedhetetlen az oktatási és szakmai fejlődéshez, azonban számos intézményben mindennaposak az ebből fakadó hiányosságok, problémák. Különösen nagy az igény a közösségi és mentálhigiénés programok iránt, amelyek segítik a társas kapcsolatok erősítését, a diákok érzelmi jóllétének előmozdítását. A fiatalok részvételének ösztönzése érdekében fontos, hogy az iskolák támogató közösségeket hozzanak létre, ahol a diákok aktívan és hatékonyan képviselhetik érdekeiket.

    A Rajtad áll a jövőd! verseny egyik győztes csapata, a gyulai Project C a pazarlás hatásaira hívta fel az iskolai közösség figyelmét a környezetvédelem és a segítségnyújtás jegyében. Azt tapasztalták az iskolájukban, hogy sok diáknak nincs megfelelő ruhája, ami miatt gyakran piszkálják és kiközösítik őket. Egy olyan kezdeményezést valósítottak meg, amelyben ruhák adományozásával és javításával segítenek nehéz sorsú társaiknak. Projektjük által a rászoruló diákok könnyebben bővíthetik ruhatárukat, az iskola teljes közössége pedig az akció által elfogadóbbá válhat és a nem feltétlenül szükséges vásárlásait is újragondolhatja. A felesleges vagy hibás ruhákat egy külön teremben fogadják, amely az „UNICEF terem” nevet kapta.

    „Projektünk legnagyobb sikere egyértelműen, hogy hosszútávú lehetőséget teremtettünk rászoruló diáktársaink számára, hogy megfelelő minőségű ruhához jussanak. Ezen felül a többiek figyelmét pedig felhívtuk az adományozás és az újrahasznosítás fontosságára. Amennyiben az „UNICEF-terem” hosszútávon üzemel iskolánkban, egy szolidárisabb légkör fog kialakulni a mindennapokban, ahol a diákok nap mint nap találkozhatnak az adományozás kultúrájával is” – mondta a Project C csapata arról, mi motiválta őket ötletük megvalósítására.

    A paksi Környezet Barátok csapata olyan iskolai fesztivált szervezett, ahol a fiatalok egymással versengtek különböző fenntarthatósági témákban. Az általuk életre hívott Zöld Innovációs Viadal nevű verseny célja az iskola ökológiai lábnyomának csökkentése bármilyen környezetbarát installáció kialakításával. A rendezvényen okos (beszélő) kukákat tesztelhettek, megnézhették hogyan fejlődnek a zöldségek a magaságyásban, kipróbálhatták az új raklapbútorokat és az erdőjáró és mezítlábas tanösvényen is végig mehettek.

    Most, hogy továbbjutottunk, a célunk az, hogy ezt a versenyt elvigyük a paksi általános iskolákba és a későbbiekben akár országos szinten is megszervezzük a Zöld Innovációs Viadalt. A verseny során azt tapasztaltuk, hogy a diákok sokkal könnyebben megértik a környezetvédelem fontosságát, ha ők maguk is bevonódnak és személyesen készítenek dolgokat a fenntarthatóság jegyében” – válaszolta a Környezet Barátok csapata arra a kérdésre, hogy hogyan fejlesztik tovább ötletüket.

    Az idei év különdíjas csapata a békéscsabai A jövő alkotói lettek, akik úgy tapasztalták iskolájukban, hogy sok tanuló a megfelelő felszerelések hiányában nem tudja teljesíteni a szakmai órák követelményeit, ez akadályozza fejlődésüket és jövőbeni munkalehetőségeiket. A hátrányos helyzetű diákok különösen érintettek, hiszen anyagi nehézségeik miatt tehetségük kibontakoztatása korlátozott. Projektjük fő célja a közösségépítés mellett az, hogy minden tanuló részesülhessen minőségi fejlesztésben és szakmai segítségben.

    A döntőbe jutott csapatok már hónapok óta dolgoztak ötleteik gyakorlati megvalósításán, amelyhez némi anyagi támogatást és személyes mentorálást kaptak az UNICEF Magyarország jóvoltából. A verseny során nem csak az ötletek valósultak meg, a fiatalok olyan fontos készségeket is elsajátítottak, mint például a problémamegoldás, együttműködés, érvelés és prezentációs technikák – amelyeket nem csak a projektben, hanem a jövőbeli szakmájukban és magánéletükben is kamatoztatnak majd.

    A cél nem csupán az adott problémákra kidolgozott konkrét elképzelések megvalósítása, hanem a készségek fejlesztése, az iskolai közösségek megerősítése és az, hogy a fiatalok megtapasztalják: van beleszólásuk a saját jövőjük alakításába és a tetteiknek, gondolataiknak valódi hatása van a környezetükre is. Ez az élmény önbizalmat ad, erősíti a felelősségtudatukat és hosszú távon is megalapozhatja bennük a társadalmi szerepvállalás iránti elkötelezettséget”- mondta Mészáros Antónia, az UNICEF Magyarország ügyvezető igazgatója.

    A győztes csapatok képviselhetik Magyarországot az UNICEF nemzetközi fiataloknak szóló találkozóján, ahol más országok hasonló projektjeivel találkozhatnak és nemzetközi színtéren is bemutathatják, mire képes egy elhivatott fiatal közösség.

    Bővebben a Rajtad áll a jövőd! programról: https://unicef.hu/rajtad-all-a-jovod

    KÉPEK >>> https://we.tl/t-Hlz1knLQEp

    KAPCSOLÓDÓ HÍREK


    Remekül sikerült a pályaorientációs családi nap

    Remekül sikerült a pályaorientációs családi nap

    Idén is nagy sikerrel, a tavalyit is meghaladó érdeklődés mellett tartotta meg a Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum Helló tavasz! Szia szakma! Pályaorientációs családi napját 2025. április 12-én a szekszárdi vásártéren.

    2025. ápr. 14.


    TMSZC Kommunikáció

    Együtt csatlakoztunk a Zöld böjt kezdeményezéshez

    Együtt csatlakoztunk a Zöld böjt kezdeményezéshez

    A zöld böjt kezdeményezés a Pannonhalmi Főapátság bencés szerzetesi közösségének inspirációjából született meg, amely a teremtésvédelem és a környezettudatos életmód iránti elhivatottságát ötvözi a nagyböjti időszak spirituális hagyományaival.

    2025. ápr. 7.


    TMSZC Kommunikáció

    ZÖLDBÖJT: Szabadtéri mozgásos foglalkozás a PAKSI FC-nél

    ZÖLDBÖJT: Szabadtéri mozgásos foglalkozás a PAKSI FC-nél

    A mai napon az iskolánk tanulói a PAKSI FC-nél jártak.

    2025. márc. 16.


    TMSZC Kommunikáció


    Partnereink

    SZC logo

    Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum


    Tolna Vármegyei SZC I. István Szakképző Iskola

    7030 Paks, Iskola u. 7.

    Telefon: +36/75/311-278

    E-mail: titkarsag@iistvan.tmszc.hu

    OM azonosító: 203054/002

    Felnőttképzési nyilvántartás száma: B/2021/000657


    2025Tolna Vármegyei SZC I. István Szakképző Iskola